Google Ads
BLOG

Enkele tips & tricks voor je Google Ads Campagne

google ads blog

Google Ads: Adverteren op je eigen naam of toch maar beter niet?

17 September 2020

Klanten stellen soms de vraag “Waarom adverteren we op onze eigen naam? We staan in Organische Search immers bovenaan, is dat wel nodig?”. Het lijkt logisch om nee te antwoorden op deze vraag, maar we raden je aan om toch campagne te voeren met je bedrijfsnaam. Omwille van de volgende 5 redenen:

1. Vermijd het risico dat concurrenten boven je staan

Concurrenten die op jouw naam adverteren, komen met een betaalde advertentie in Google Ads boven de Organische zoekresultaten te staan. Met een grote kans de bezoeker van je af te snoepen.

Iedereen mag en kan bieden en adverteren op je bedrijfsnaam of merknaam. Zolang je naam gebruikt wordt als zoekwoord laat Google dat toe. Wat niet kan, is dat anderen je naam gebruiken in hun advertentie, in de titel, slug of tekst. Bij geregistreerde handelsmerken worden deze advertenties meestal al bij aanmaak ervan afgekeurd. Gebeurt dit niet, dan kan je dat apart bij Google aanklagen die de desbetreffende advertenties (die je moet kunnen voorleggen) afkeurt.

Adverteren op je naam kan ook onopzettelijk door iemand anders gebeuren. Heeft een concurrent brede zoekwoorden ingeschakeld in zijn account, voor een gelijkaardig product of dienst als dat van jouw bedrijf, kan Google er soms zelf voor kiezen de advertentie te vertonen.

Bijkomend voordeel is dat, omdat jij ook adverteert, de relevantie en dus de kwaliteitsscore van je concurrent veel lager zal liggen. Hij zal veel meer moeten betalen per klik op jouw bedrijfsnaam wat hem misschien zal ontmoedigen om op jouw naam te adverteren.

2. Verlies geen bezoekers

Google zou Google niet zijn mochten zij hier geen onderzoek rond gedaan hebben. In hun studie “Search Ads Pause Studies” tonen ze aan dat maar liefst 89% van het verkeer gegenereerd door betaalde zoekadvertenties niet vervangen wordt door organische klikken wanneer de advertenties onderbroken werden. Voor naam-zoekwoorden zal dat percentage wel lager liggen, maar het blijft een feit dat je zonder de betaalde advertenties bezoekers verliest.

3. Het kost je heel weinig

Adverteren op je eigen naam is goedkoop. Je advertentie is zeer relevant voor de zoekopdracht wat je een hoge kwaliteitsscore oplevert. Daardoor ligt de kost per klik zeer laag en betaal je gemiddeld maar rond € 0,05 per klik.

4. Je trekt de score van je hele account omhoog

Zoekwoorden met je eigen naam zijn zeer relevant voor je bedrijf. Ze krijgen doorgaans een kwaliteitsscore van 10/10 en kennen een hoog doorklikpercentage, een CTR van 40 à 50% is geen uitzondering. Ze duwen zo de algemene kwaliteitsscore voor het hele account omhoog wat de CPC van andere zoekwoorden ten goede komt.

5. Jij bepaalt wat getoond wordt

In Organische search stuurt Google je meestal naar de homepagina van je site. Om verschillende redenen (je hebt een promotionele campagne lopen, een opendeurdag, een tijdelijke actie, …) kan het wenselijk zijn bezoekers naar een andere landingspagina te leiden. Met Google Ads heb je hier volledige controle over.

Andere vragen over Google Ads?

Vraag het ons gerust, geheel vrijblijvend, we kijken graag hoe we u kunnen helpen.

Stel hier uw vraag